vineri, 19 august 2011

Interviurile de angajare


Am fost si intr-o tabara, si in alta. Pentru primul meu loc de munca am fost nevoit sa dau 5 interviuri ca sa fiu angajat dintr-un numar mare de candidati. De la interviuri propriu zise, cu persoane diferite, la teste practice.
Cum am reusit din prima, mi-am dat seama ca am ceva natural in asta. Din fericire (si nefericire) pentru mine, lucrurile pe care le fac natural, le fac exceptional, iar lucrurile pe care nu le fac natural, le fac al naibii de prost la inceput, mai prost decat media. Pot insa sa extrag ce e important in ambele cazuri.
De asemenea, mai tarziu am tinut interviuri de angajare si din postura de angajat si din postura de patron, asa ca am invatat trucurile de baza la care trebuie sa fii atent.
Cum te prezinti la un interviu
Sunt mii de materiale pe internet, insa multe sunt destul de impersonale si vorbesc de niste adevaruri de bun simt. O sa incerc sa pun accent pe ceea ce nu stii sau gresesti, pentru ca tot ce tine de imbracaminte si cv-uri, e de ajuns sa dai o cautare pe google si gasesti tot ce ai nevoie.
1 – Conteaza cine tine interviul
Ai doua optiuni aici, daca vorbim de un angajat sau de un patron. Din observatiile mele, atitudinea pe care trebuie sa o adopti este usor diferita. De ce?
Angajatul, chiar daca e manager, vrea rezultate si experienta relevanta; dar mai presus de asta vrea integrare in echipa, nu vrea scandal, vrea armonie si termen lung.
Pe patron il influentezi atunci cand te centrezi mai mult pe concret, pe ce rezultate poti sa aduci si ce poti face pentru el, dincolo de integrarea in echipa (pe care celalalt o sa o ia putin personal, pentru ca va fi nevoit sa lucreze cot la cot cu tine). Patronii de multe ori vor lideri, de aceea trasatura principala tine de asumarea rezultatelor.
2 – Valorizeaza intervievatorul!
Aici se fac cele mai multe greseli. Cei mai multi se duc la interviuri fara sa calibreze discutia cu persoana din fata si ajung sa se centreze prea mult pe ei. Cine sunt ei, ce au facut ei, ce vor face ei. Centrarea pe sine rupe raportul cu cealalta persoana.
Ce spun aici tine de un defect de comunicare de baza. Tu esti in vizor, esti tentat sa te centrezi pe tine, sa exagerezi cu competentele tale. In momentul ala, mai ales daca persoana care intervieveaza este si el un angajat, in principiu un viitor superior, se va simti in pericol si reactia este una de respingere.
In schimb, daca te vei concentra pe el, daca il vei valoriza pe el prin tine si prin achizitia ta, atunci te va angaja. Tine de inteligenta relationala, angajatorul se va simti competent daca se va simti bine cu tine, asa ca obiectivul e de a te concentra pe el, de a-l face sa se simta bine cu tine.
Daca el, prin interviul dat, va proiecta echipa minunata pe care el o va face cu tine ca subordonat si ce rezultate bune va avea el cu tine, atunci l-ai cucerit.
Daca este patron, regula ramane, dar va trebui sa te concentrezi mai mult pe ‘copilul lui’ decat pe el. Cu alte cuvinte, daca valorizezi viziunea pe care o are, il vei valoriza pe el. Se va simti magulit de ceea ce vei putea tu aduce in plus la ceea ce a facut el pana in acel moment.
3 -  Intrebarile tale si ce faci cu ele
Cele mai des intrebari puse, desi in toate analele interviurilor se spune ca e greseala, sunt cele referitoare la propriile beneficii. Cati bani, ce concediu, ce bonuri, ce carte de munca, ce incadrare ai.
Lumea e atat de panicata ca trebuie sa puna intrebari, incat nu se mai concentreaza sa puna intrebarile corecte!
Intrebarile pe care le pui sunt dovada inteligentei tale emotionale. Intrebarile pertinente sunt esentiale, iar intrebarile pertinente sunt despre angajator, activitatea lui si performantele pe care le are, mai putin despre ceea ce iti ofera tie direct.
Am auzit prea des fraza aroganta “trebuie sa ma convinga si ei ca ma merita”. Este cea mai mare varza emotionala existenta. In momentul in care te-ai dus la interviu, conteaza sa faci o impresie extrem de buna prin cele 5 puncte definite aici, pentru ca daca atingi maximum din fiecare, poti fi sigur ca vei sti daca vei accepta jobul sau nu.
De aceea, in loc sa il iei la intrebari pe angajator despre beneficiile pe care le vei avea tu, intreaba-l de oportunitatile pe care le aveti voi doi, in echipa. Asta e intrebarea corecta!
Este jignitor pentru un angajator sa dea raspunsuri doar in directia in care “iti ofer asta, asta si asta”. Spun ca e jignitor, pentru ca probabil sunt multi care au venit pentru postul ala si sunt altii care deja ii vin in minte cand intrebi lucrurile astea.. si care au parut mai capabili ca tine.
Da, este ok sa pui aceste intrebari, dar doar in conditia in care acestea nu sunt singurele intrebari.
Intreaba de activitatea pe care o prestezi, de ceea ce s-a facut pana atunci, de potentialul a ceea ce se poate, despre firma, despre succesul ei, despre valorile ei, despre echipa din spate.
De acolo cel mai important este SA ASCULTI ! Pentru ca dupa ce iti va raspunde, va trebui sa reactionezi si sa ii spui beneficiul pe care il veti avea amandoi, concluzia trasa din ceea ce ti-a spus angajatorul.
Am vazut iar prea multi care pun intrebari “corecte” si privesc prin mine sau nu sunt prezenti la raspunsurile pe care le dau. Sau care nu fac nimic cu raspunsurile mele, sunt fericiti doar ca au pus intrebari.
Interviul este o discutie, nu o lista de bife.
De aceea, daca nu poti purta o conversatie cu un vanzator de mezeluri (de exemplu) sau cu un taximetrist, probabil ca vei avea probleme si la un interviu de angajare, pentru ca se bazeaza pe aceleasi principii psihologice.
4 – Sinceritate, deschidere, entuziasm
Vorbesc despre lucruri banale, dar care nu sunt luate in considerare de multe ori. Prea multi adopta o atitudine sobra si inchisa, pentru a mima seriozitatea. Aceste lucruri inhiba alte caracteristici pe care nu prea le gasesti la cei care vor sa se angajeze.
Stii cat de multi se comporta ca niste masini la interviuri, tocmai in intentia de a fi luati drept oameni seriosi pe care pui baza.. si cat de putini arata entuziasm fata de ceea ce va face la firma respectiva sau in domeniul respectiv?
Prin seriozitate excesiva omori comunicarea cu intervievatorul si dai impresia ca incerci sa ascunzi ceea ce esti de fapt. De multe ori cand luam interviu cuiva care era prea serios si dadea impresia unui munte de seriozitate.. imi ziceam “nu cred ca cel din fata mea este o fiinta umana”.
Incearca sa omori aceasta seriozitate excesiva care da un aer de falsitate.
Multi au impresia ca cel care  angajeaza este extrem de atent pe bulinele cu calificative si pe locurile si rezultatele din trecut. Adevarul este ca de multe ori angajarea se face doar pentru ca esti singura persoana care a fost sincera, sociabila, deschisa comunicarii si care era entuziasta de ceea ce face.
Cand am vrut sa ma angajez din nou pe programe de finantare acum ceva ani, la primul interviu totul fusese perfect, insa mi-am dat seama ca exagerasem cu salariul cerut in comparatie cu ceilalti care veneau la interviu si in comparatie pana la urma cu piata si cu experienta pe care o aveam. Cum voiam jobul neaparat, a doua zi am trimis un e-mail si i-am explicat tipului care ma intervievase, cat de sincer am putut, ca nu imi permit sa imi pierd ‘mana’ pe proiecte si ca sunt dispus sa accept salariul oferit de ei, si ca momentan sunt mai importante rezultatele si ceea ce pot face in firma lor decat banii.
Fusesem cat se poate de sincer.
Am fost sunat, am fost chemat din nou la interviu, mi s-a dat un salariu mai mic decat voiam eu, mai mare decat cel initial al lor. Peste 3 luni acolo aveam salariul dorit initial deja. Rezultatele venisera.
Ideea e ca nu as fi fost angajat daca nu as fi aratat entuziasm legat de ceea ce faceam si as fi putut sa fac cu ei si daca nu eram sincer.
5 – Beneficii, nu specificatii tehnice
Am spus la inceput ca interviul este o vanzare de sine. Daca ii vei repeta ceea ce scrie in CV, nu vei reusi mare lucru la interviu.
Atunci cand vinzi un produs, nu vinzi specificatiile tehnice pe care le are, ci beneficiile pe care le aduce.
Exemplu:
vinzi o masina de 200 de cai putere (specificatie tehnica) sau o masina care atunci cand vei apasa pe acceleratie te va impinge in scaun, din care iti vor tremura picioarele cand te vei da jos si cu care nu iti va fi frica sa faci o ‘liniuta’ pentru ca vei fi pe primul loc de absolut fiecare data (beneficii).
Cand te duci la un interviu, totul tine de ei si de cum ii valorizezi tu pe ei. De aceea in loc sa spui caracteristicile tale, insista pe avantajele (beneficiile) pe care le vor avea ei cu tine.
De aceea trebuie sa fii pregatit sa ai o conversatie in care sa pui multe intrebari. Pentru ca in felul asta afli despre cum se descurca firma respectiva si poti face paralela cum poti tu ajuta firma sa o duca si mai bine! Acestea sunt beneficiile de care vorbeam.
La un moment dat incercam sa prind un contract din pozitia de freelancer pe programe de finantare. Aveam 23 de ani, eram singur si ma bateam pentru contractul respectiv cu alte firme de consultanta care evident ca pareau mai profesioniste decat un biet pustan.
Reprezentantii firmelor de consultanta au venit cu acreditarile lor si cu portofolii ca sa obtina contractul.
Din discutiile cu ei si intelegand ce presupune contractul pe care urma sa il semnez, eu aveam un proiect castigat identic cu cel care urma sa il fac pentru ei. Avea 2-3 kilograme, avea toate schitele, avizele, planurile de afaceri si bugetele in el.
Cand m-am dus la al 2-lea interviu le-am explicat ca inteleg importanta proiectului pentru ei si ca cel mai probabil vor trebui sa inteleaga la ce se inhama, pentru ca presupune o munca extenuanta, prin care eu am trecut. Si le-am pus dosarele in brate. Impactul a fost maxim.
Ceilalti dovedisera ca pot face proiecte, ca au acreditari si angajati pentru asta (specificatii tehnice).
Eu dovedisem ca am experienta relevanta exact pe tipul acela de proiect si ca ii pot ajuta sa il faca, pentru ca nu trebuie decat sa replic ceea ce facusem in trecut (beneficiu).
Contract semnat si una dintre cele mai mari victorii personale ale mele

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu